En el marc del projecte Interactuem a l'escola, finançat per la Generalitat Valenciana, la Fundació Pau i Solidaritat PV, ha realitzat diverses intervencions en centres educatius valencians durant el curs acadèmic 2020 – 2021.

Data: 01/09/2021

Malgrat que el curs acadèmic 2020-2021 ha estat marcat per grans reptes i incerteses, les activitats de Pau i Solidaritat PV no han parat. En el mes d’abril el personal tècnic de la Fundació va estar en el Centre IES Josep Segrelles (Albaida), amb el cicle FP d’Integració social en una intervenció presencial. Vam comptar amb la participació del 100% de l'alumnat i vam compartim la visió del món i les accions que podem fer per a reduir les desigualtats emfatitzant en aspectes com la corresponsabilitat, els drets humans, comerç just, explotació laboral i ambiental, economia circular i organització social, entre altres.

El feedback va llançar idees interessants per part de l'alumnat com la necessitat d'estar units per a generar un canvi, obrir la visió de la humanitat i l'evident desigualtat que impera a nivell global. A més van compartir alternatives de consum responsable en la seua zona i van parlar de la importància d'adquirir productes de comerç just.

Durant les intervencions, l'alumnat va mostrar una gran sensibilització, empatia i agraïment amb frases com: “Ens heu obert els ulls, ara tinc més esperança”, “No tot el que ha portat la COVID ha sigut negatiu”, “que injusta aquesta societat desigual, trista, pressionada, adormida”, “aquests tallers ens ajuden a veure com el que fem, tant el positiu com el negatiu, repercuteix en la nostra societat”, “no sabem res dels drets humans ni ací ni a Àsia i d'allí ve tota la roba que comprem”.

Durant el mes d'abril vam adaptar les sessions dels tallers al format en línia amb dos grups del Cicle d'Educació Infantil del CIP FP Batoi (Alcoi). Aquesta vegada, posant més l'accent en conceptes com l'Educació per al Desenvolupament, patis coeducatius, drets de la infància, treball infantil, justícia social i metodologies alternatives d'aprenentatge. Van descobrir els recursos disponibles en la web interactuem.org en Operación Rubik, com el conte de Chavela, perquè durant el seu futur professional sàpien on trobar recursos i eines per a treballar en valors i des d'un enfocament de drets amb l'alumnat a les aules.

Van plantejar propostes d'acció per a realitzar a les aules d'infantil, com substituir les botelles de plàstic per cantimplores, de cara a inculcar valors entorn a la sostenibilitat ambiental, un menjar temàtic amb plats dels països originaris de l'alumnat ressaltant en un mapa el seu país i la fotografia de cadascun dels seus representants o també comptar amb pares i mares de l'alumnat perquè comptaren aspectes remarcables de la seua cultura, per a treballar la interculturalitat en classe.

Vam tancar el curs acadèmic 2020-2021 junt a l'alumnat del cicle d'FP d'Atenció a la dependència de l'IES Jordi de Sant Jordi (València). En aquesta ocasió es van abordar els Drets Humans i les desigualtats i injustícies, atenent especialment la població amb diversitat funcional i vam abordar la necessitat de treballar per a aconseguir un model inclusiu.

Els anteriors són tan sols alguns exemples de la posada en escena del projecte Interactuem a l'escola. Les intervencions han tingut com a denominador comú la receptivitat i acolliment tant del professorat com de l'alumnat, la seua participació activa, per a integrar l'Educació per al Desenvolupament i la Ciutadania Global, els drets humans i l'Agenda 2030 a l'aula amb la finalitat de transformar amb accions concretes el nostre entorn immediat i la nostra realitat actual i promoure una educació transformadora.

Durant el curs 2021-2022 realitzarem intervencions en els diferents nivells educatius: educació infantil, primària, secundària i FP. Si vols saber més sobre aquest projecte, sol·licitar que anem al teu centre o participar com a persona voluntària, escriu-nos al correu edc-pauisolidaritat@pv.ccoo.es.