Finalitza el programa INTERACTUEM A L'ESCOLA... de moment!

Data: 09/12/2022

El programa, que forma part de la línia INTERACTUEM, amb més de 15 anys de vigència, acaba amb bon sabor de boca i ganes d'anar més enllà en el futur

Mentre escrivim aquestes línies el programa "INTERACTUEM A L'ESCOLA: Programa d'educació per a la ciutadania global dirigit a educació primària, secundària, formació professional i alumnat de magisteri" finançat per la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació de la Generalitat Valenciana, arriba a la seua fi.

Han sigut 2 anys i mig (des d'agost de 2020 fins a desembre de 2022) durant els quals s'ha tractat d'incloure l'Educació per a la Ciutadania Global (EpCG) a les aules de tot el territori valencià, formant a professorat i alumnat en temàtiques que han anat des de les desigualtats Nord-Sud globals, fins a l'anàlisi crítica del model de desenvolupament humà actual, passant per l'abordatge dels Drets Humans, Drets de la Infància, o models de desenvolupament humà sostenibles i alternatius, i tot, vinculat als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i l'Agenda 2030, quasi res!.

Però on hem estat? Amb qui hem treballat? Què hem fet realment? Els ha agradat a les persones participants? Quantes preguntes! anem a pams...

En aquest projecte han participat 5 col·legis d'infantil i primària, 5 instituts d'educació secundària, 5 centres de formació professional i 2 universitats, i un total de 2394 persones entre alumnat i professorat, no està res mal eh!.

I no penseu que hem estat només a València ciutat no... han participat col·legis com el CEIP La Baia, de les Baies, a Elx (Alacant), prop de la Regió de Múrcia, o instituts d'educació secundària com l'IES Ramón Cid de Benicarló (Castelló), prop de Catalunya, centres de formació professional com la Escola d'FP La Safor a Beniarjó (València), o graus i màsters de la Universitat de València i de la Universitat Jaume I de Castelló, entre altres.

Però no penseu que ha sigut una simple formació res d'això!. Hem dut a terme processos d'ensenyament-aprenentatge durant els quals hem rigut, hem reflexionat, hem jugat i també hem discutit (sanament). És l'aposta de la Fundació Pau i Solidaritat PV, construir el coneixement des de la participació, el diàleg i el context més vivencial i pròxim de les persones que s'involucren en els nostres projectes, i ull! amb un clar enfocament sindical i de drets laborals, que no se'ns oblide. Cal destacar que, el professorat, en acabar la formació, ha realitzat algunes propostes didàctiques molt interessants i les han dutes a terme en els seus centres educatius, la qual cosa fa que el sentit de pertinença i apropiació del projecte siga major.

A més, els grups més xiquets (infantil i primer cicle de primària) van poder gaudir al final d'unes sessions de contacontes, de la mà d'Eva Ándujar, la meravellosa narradora oral amb la qual hem tingut la sort de comptar novament en aquest programa. I la resta van poder gaudir d'exposicions i tallers lúdic-formatius en els quals vam aprendre, juguem i reflexionem sobretot el treballat en els processos, en un ambient més distés i que els treia de la rutina.

També hem renovat i actualitzat materials pedagògics com els llibres i vídeo-contes de nostres ja famoses protagonistes Chavela i Rai, que com ja sabreu moltes i molts, són dos personatges que ens endinsen en temàtiques com les desigualtats Nord-Sud, els Drets de la Infància, el Treball Infantil, entre altres... ací pots veure els nous vídeo-contes que estan tenint molt èxit. També hem inclòs nous materials per a educació secundària i formació professional, com l'exposició "Sumangali", que ens convida a reflexionar sobre la vulneració de drets humans i de la infància de xiquetes i adolescents dones, per mitjà de l'explotació laboral en altres llocs del món, i què s'està fent sobre aquest tema.

Si eres docent o estàs estudiant, i vols conéixer més sobre aquest i altres processos d'Educació per a la Ciutadania Global, pots entrar en la web interactuem.org on veuràs més en profunditat tot el que fem en aquesta línia. També pots visitar la nostra pàgina de Youtube o RRSS (instagram, facebook o twitter) per a saber més. També pots contactar-nos al correu electrònic pauisolidaritat@pv.ccoo.es.

PROGRAMA DE EDUCACIÓN PARA LA CIUDADANÍA GLOBAL DIRIGIDO A
EDUCACIÓN PRIMARIA, SECUNDARIA, FORMACIÓN PROFESIONAL Y ALUMNADO DE MAGISTERIO