Consulta a YouTube la Jornada "Avanços en l'Agenda 2030 des de l'acció sindical i la defensa del treball decent"

Data: 08/02/2021

El dilluns 8 de febrer ha tingut lloc aquesta Trobada virtual entre el moviment sindical, les administracions públiques, l'acadèmia, la societat civil, el moviment feminista i el moviment ecologista per a abordar estratègies que contribuïsquen a l'Agenda 2030 i, en concret, al ODS 8 sobre Treball Decent i al ODS 5 sobre Igualtat de Gènere.

La trobada ha permés l'intercanvi de reflexions, propostes i estratègies que és necessari aprofitar en el marc de la Dècada d'Acció per l'Agenda 2030 per a l'avanç en la consecució dels ODS 8 i ODS 5 i per a continuar qüestionant l'actual model de desenvolupament que no és just amb la vida en el nostre planeta.

Isabel Barrajón, Secretària de la Fundació Pau i Solidaritat PV va ser la responsable d'iniciar i presentar la jornada, secundada amb fons de la Comissió Europea (en el marc d'un projecte de la CES) i de la Generalitat Valenciana, agraint la participació de totes les persones implicades en la mateixa i donant pas a Rosa Pérez Garijo, Consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana, qui va subratllar la necessitat de col·laborar entre governs, societat civil, ciutadania i sector privat per a aconseguir els ODS.

El primer panell va abordar les Aportacions del moviment sindical a la consecució de l'Agenda 2030 i el Treball Decent (ODS8). Va comptar amb l'aportació de Diego López, assessor de polítiques de cooperació de la Confederació Sindical Internacional (CSI), sobre la incidència internacional des del moviment sindical pels ODS, a través d'Informes sindicals conjunts per països, presentat en el Fòrum Polític d'Alt Nivell pel Desenvolupament (FPAN) celebrat anualment a Nova York. Diego va subratllar la rellevància del diàleg social com a oportunitat per a una vertadera recuperació després de la crisi i un empenyiment decisiu als ODS.

A continuació, Cristina Faciaben, Secretària d'Internacional i Cooperació de la Confederació Sindical de CCOO (CS de CCCOO) va recordar que l'ODS8 orienta l'agenda sindical, i que és necessari reforçar el paper sindical en l'assoliment de l'Agenda 2030. Va argumentar que la negociació col·lectiva és la principal eina per a convertir el treball en decent i que els Sindicats, com a agents sociopolítics, actuen a través del diàleg social, que ha permés importants avanços en ODS8 i ODS5 sobre igualtat en aquests temps de crisis.

Giovanni Casale, Conseller en la Confederació Europea de Sindicats (CES), va presentar l'Índex compost per a mesurar l'avanç en el ODS 8 a nivell europeu i comparat, que la CES ha elaborat, seguint el model de la CSI, i vinculat al Pilar Europea de Drets Socials. L'índex mostra com Espanya se situa en el grup de països a la cua d'Europa en avanços cap al Treball Decent.

Va tancar el panell, Vicente López, Director de la Fundació 1 de Maig i de ISTAS, qui va posar sobre la taula una necessària reflexió sobre l'Agenda 2030 com a eina que ha de ser un mitjà i no un fi, ressaltant que els ODS no permetrien reformes laborals com les hagudes a Espanya, ni l'amplitud del fenomen de la temporalitat en el món laboral, que impossibilita un avanç en drets. En l'assoliment dels ODS, va alertar sobre les tendències del sector privat en ODS-washing, i va apostar per un procés de redistribució a gran escala de la renda dels països del nord al sud.

En la fila zero del panell, Zulema Ségol, de Ecologistes en Acció-Alacant, va subratllar que Europa està basant el seu creixement en recursos que no té, confonent així creixement amb desenvolupament. Aquest creixement econòmic estaria confrontat amb els ODS. María González de la plataforma de la societat civil Futur en comú va compartir el diagnòstic sobre la fallada de model de creixement. Des de Futur En comú es busca un espai intersectorial, que realitza propostes al Govern en matèria de Coherència de Polítiques per al Desenvolupament Sostenible. Va ressaltar la incidència que es realitza des del Consell de Desenvolupament Sostenible. Amb intervencions de Ofelia Vila, com a Síndica de Greuges de CCOO PV, es va ressaltar la capacitat dels sindicats com a agents de canvi i Càndida Barroso, com a integrant de la Coordinadora Feminista de València, va alertar sobre la bretxa en la societat per l'augment de persones treballadores pobres. Núria Tendeiro, Directora de EAPN Comunitat Valenciana, va tancar la fila zero recordant les oportunitats que tenim de treballar de manera conjunta per a actuar sobre les situacions de risc de vulnerabilitat i les treballadores i treballadors pobres.

El segon panell de la Jornada es va dedicar a la relació entre ODS5 i ODS8, “Dels sòls enganxosos als sostres de cristall. Reptes per a la consecució del ODS 5, superar les bretxes de gènere en l'àmbit laboral i avançar en corresponsabilitat”. Cloti Iborra Secretaria de Dona, Polítiques LGTBI i Institucional de CCOO PV va moderar el diàleg defensant la connexió entre el ODS 5 sobre Igualtat de Gènere amb tots els altres ODS.

La primera intervenció va ser a càrrec de Natalia Carrau, consultora en la de Confederació Sindical de les Amèriques, qui va analitzar la responsabilitat de tota la societat en les cures i corresponsabilitat, no sols de dones i homes, sinó també de les empreses i organitzacions sindicals. A la regió d'Amèrica Llatina es donen moltes bretxes, degudes en gran part que estats febles tenen regulacions febles.

Elena Blasco, Secretària de Dones i Igualtat de la CS de CCOO, va alertar que en els contextos de crisis, la prioritat es troba a pal·liar l'augment de desigualtats socials i de gènere, situant des de NNUU el focus dels esforços sobre dones i xiquetes. Elena va subratllar que l'ODS5 és clau en les prioritats sindicals, i actua com a guia de l'acció de CCOO, apostant per estratègies per a la Igualtat de gènere que impliquen els 17 ODS. Elena va abordar les importants bretxes que es donen en ocupació, precarietat, temporalitat, cures, pensions, així com la importància que els acords en diàleg social han tingut a Espanya, amb impactes positius sobre la Igualtat.

Empar Aguado, Doctora en Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València va compartir alguns resultats de la investigació sobre usos dels temps durant el confinament per COVID19. La pandèmia ha suposat una caixa de ressonància que ha amplificat la desigualtat en les cures.

Va finalitzar el panell amb la intervenció de Maria Such, Directora general de l'Institut Valencià de les Dones, qui va compartir l'acció de l'administració autonòmica per a la consecució de l'ODS5, fent especial hincapie en els plans d'igualtat. Des de l'Institut Valencià de les Dones s'aposta per la transversalització de l'enfocament de gènere i es valora com a fonamental la professionalització de l'àmbit de treball de la igualtat.

Eva Espinar, Vicerectora d'Igualtat, Inclusió i Responsabilitat Social de la Universitat d'Alacant, va centrar la seua intervenció en les possibilitats d'actuació des de les universitats i en la valoració d'espais d'aprenentatge i intercanvi com la jornada “Avanços en l'Agenda 2030 des de l'acció sindical i la defensa del treball decent”.

En el tancament de la Jornada, Isabel Barrajón, com a Secretària de la Fundació Pau i Solidaritat PV, va agrair a totes les persones panelistes les seues aportacions, riques en continguts i pistes de futur. Després del reconeixement al treball en els equips de treball implicats, de la CES, de la CS de CCOO, de la Fundació 1 de Maig, de CCOO PV i de la Fundació Pau i Solidaritat, va reconéixer el suport a l'activitat per part de la Generalitat València i la Comissió Europea.

Per visualitzar la jornada, clica ací.