Fundació Pau i Solidaritat PV i la Fundación 1º de Mayo organitzen a València la jornada 'Diligència deguda en drets humans i ambientals: reptes i oportunitats sindicals'

Data: 12/09/2022

22 de setembre de 2022. 10.30 h. Sala d’Actes de CCOO PV (Plaça Nàpols i Sicília, 5, València).

La jornada dirigida a responsables i representants sindicals pretén ser un espai per a conèixer i reflexionar sobre la diligència deguda i el ventall de reptes i oportunitas que obri a les organitzacions sindicals per a la defensa dels drets humans i ambientals i el compliment de l’Agenda 2030.

El mes de juny de l’any 2011 el Consell de Drets Humans va aprovar per unanimitat els “Principis Rectors sobre les empreses i els drets humans” que posava una vegada més sobre la taula que la responsabilitat de respectar els drets humans -i per tant, els drets laborals- constitueix una norma de conducta mundial aplicable a totes les empreses, independentment del territori en què operen.

Aquest fet evidencia que fa més d’una dècada que es ve treballant a l’àmbit internacional (ONU, OIT, OCDE) per la definició i establiment de mecanismes de control i normes de caràcter voluntari i vinculant per al respecte dels drets humans per part de les empreses.

Els darrers anys s’ha avançat en aquest sentit, com és el cas de l’aprovació de la Directiva en Diligència Deguda a l’àmbit europeu, l’Avantprojecte de Llei de Protecció dels Drets Humans, de la Sostenibilitat i de la Diligència Deguda en les activitats empresarials a l’àmbit estatal i Llei de Foment de la Pau i els Drets Humans a l’àmbit autonòmic del País Valencià.

Amb l’objectiu que representants i responsables sindicals de CCOO PV coneguen en què consisteix la diligència deguda en drets humans i ambientals i què implica per al quefer del sindicat el nou marc normatiu aprovat o en elaboració. Alhora, aquesta jornada ens permetrà conèixer quins possibles impactes tindrà la diligència deguda sobre el respecte dels drets ambientals i laborals de la classe treballadora del País Valencià i d’arreu del món de la mà de:

• Ana María Garcia, secretària general de CCOO PV, qui donarà la benvinguda i presentarà l’acte

• Adoración Guamán, jurista, politòloga i professora de dret del treball a la Universitat de València; i Rosa Pérez, consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica qui informaran sobre els avanços del marc normatiu europeu, estatal i autonòmic en matèria de diligència deguda i responsabilitat social

• Isabel Barrajón, secretària de Moviments Socials, Cooperació i Migracions de CCOO PV i Cristina Faciaben, secretària confederal d'Internacional i Cooperació de CCOO qui posaran sobre la taula què suposa la diligència deguda en drets humans i ambientals per als sindicats i quin és el treball que s’ha fet fins a l’actualitat en aquest sentit, i

• Vicente López, director gerent de la Fundación 1º de Mayo qui tancarà la jornada amb una reflexió sobre el reptes i les oportunitats sindicals en matèria de diligència deguda, responsabilitat social i defensa de drets humans i ambientals.

La jornada, que s’emmarca en una activitat del projecte Treball Decent en Xarxa II: Una ciutadania global compromesa amb la sostenibilitat de la vida subvencionat per la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, es realitzarà entre les 10.30 h i les 13.00 h del dijous 22 de setembre de 2022 a la sala d’actes de CCOO PV. Per participar-hi no és necessari inscriure’s.